Brukerutvalg

Ved Revmatismesykehuset er det opprettet et eget brukerutvalg, som et forum for samarbeid mellom representanter for pasienter/pårørende og sykehuset. Brukermedvirkning er et av de beste midlene for å sikre at pasienter og pårørendes stemmer blir hørt. Ved å lytte til disse kan vi videreutvikle helsetjenestene våre på best mulig måte for alle pasienter.

En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Sittende fra venstre: Maj Christin Stenersen(leder), Ragnhild Rossvær(nestleder) Stående fra venstre: Siri Gunn Simonsen, Anne Eliassen Stensberg, Erna Bakke, Rolf Harald Dahl og Stine Wasenius Dahl. Linda Iversen Framstad var ikke tilstede.

Du kan kontakte brukerutvalget på brukerutvalget@revmatismesykehuset.no​

Husk å ikke sende personlig eller sensitiv informasjon på e-post.

​Brukermedvirkning skjer på to nivåer:

•    Medvirkning på individnivå betyr at du kan påvirkeforhold som gjelder deg selv og dine egne behov

•    Medvirkning på systemnivå er rettet mot dem som planlegger tiltakene/tjenestene og har myndighet til å vedta iverksettelse

•    Brukerutvalget er et rådgivende organ for styret og administrerende direktør.

Les mer om brukermedvirking på helsenorge.no

I lovgrunnlag, vedtekter, oppdragsdokument fra Helse- og omsorgsdepartementet til de regionale

helseforetakene og i styringsdokument fra de regionale helseforetakene til foretakene er det lagt til grunn at det skal etableres gode systemer for brukermedvirkning på ulike nivå. På (strategisk)

systemnivå skjer slik medvirkning i hovedsak gjennom brukerutvalg. Brukermedvirkning på Revmatismesykehuset skal være basert på gjeldende retningslinjer for Brukerutvalg i Helse Sør-Øst

PRINSIPP FOR BRUKERMEDVIRKNING

  • Brukerutvalget skal representere alle pasienter og pårørende i sykehusets virksomhetsområde.
  • Brukerrepresentantenes erfaringskompetanse er likeverdig med helsefaglig og administrativ kompetanse, og er relevant på alle nivå i helsetjenesten.
  • Brukerrepresentanter må ha bevissthet på sin rolle som representant og ha et bearbeidet forhold til egne brukererfaringer.
  • Brukerutvalget skal ikke behandle saker om enkeltpasienter.
  • Revmatismesykehuset skal legge til rette for brukermedvirkning:
    • det skal skje gjennom at brukerrepresentanter gis reell innflytelse, og at brukerkompetansen blir benyttet ved planlegging, beslutning, gjennomføring og evaluering
    • brukersynspunkt skal fremkomme i rapportering etter plan- og meldesystemet
    • brukermedvirkning skal honoreres

BRUKERUTVALGET SKAL VÆRE

  • et rådgivende organ for styret og administrerende direktør i saker av strategisk karakter som angår tilbudet til pasienter og pårørende i virksomhetsområdet
  • et forum for tilbakemelding fra pasienter og pårørende om generaliserte erfaringer innenfor helseforetakets ansvarsområde og oppgaver
  • et samarbeidsforum mellom helseforetaket og brukerorganisasjoner

BRUKERUTVALG SKAL BIDRA TIL Å OPPNÅ

  • helsetjenester av god kvalitet uavhengig av alder, kjønn, bosted, etnisk opprinnelse, sosial status, sykdom/diagnose og funksjonsnedsettelse
  • at sykehusets tjenestetilbud har høy kvalitet og gir gode helhetlige pasientforløp
  • at god medvirkning fra pasienter, pårørende og brukerorganisasjoner blir brukt som grunnlag for planlegging, gjennomføring og evaluering av sykehusets tilbud

BRUKERUTVALGETS OPPGAVER ER Å

  • fremme saker av betydning for pasienter og pårørende
  • bidra i mål- og strategiarbeid som f.eks overordnet handlingsplan, hovedprosesser, forbedrings- og omstillingsprosesser og i øvrige faglige prosjekter, og delta/medvirke/bidra i råd og utvalg i saker som angår tjenestetilbudet
  • avgi høringsuttalelser til relevante planer og utredninger
  • uttale seg i styresaker som ligger innenfor brukerutvalgets rolle og formål
  • brukerutvalgets leder møter i styremøtene som observatør med tale- og forslagsrett. Brukerrepresentanten har plass ved styrebordet. Brukerutvalget skal også være representert med en representant i kvalitets- og pasientsikkerhetsutvalget
  • sikre dialog med brukerorganisasjonene
  • evaluere egen virksomhet minst en gang i løpet av funksjonsperioden
  • sette opp årlig møteplan i samarbeid med administrasjonen

BRUKERUTVALGETS SAMMENSETTING

Revmatismesykehuset ønsker en bred representasjon i Brukerutvalget som er sammensatt etter disse kriteriene:

  • Ved oppnevning av nytt brukerutvalg skal både hensynet til kontinuitet og fornyelse ivaretas
  • Medlemmer i brukerutvalget skal selv ha erfaring som pasient- og/eller pårørende ved Revmatismesykehuset
  • Det skal legges vekt på god spredning mht. diagnoser, kjønn og alder og geografi
  • Relevante brukerorganisasjoner og aktuelle ungdomsorganisasjoner i vårt opptaksområde inviteres til å foreslå kandidater.
  • Utvalget har inntil åtte medlemmer, der minst ett medlem representerer ungdom mellom 18-26.

OPPNEVNING

  • FFO, SAFO og relevante organisasjoner som representerer brukere ved sykehusets virksomhet inviteres til å foreslå kandidater.
  • Medlemmene er personlig oppnevnt av administrerende direktør på Revmatismesykehuset. Leder og nestleder oppnevnes av administrerende direktør etter forslag fra Brukerutvalgets medlemmer.
  • Styret vedtar mandat for brukerutvalget etter forslag fra adm. direktør.

 

FUNKSJONSTID

  • Brukerutvalgets funksjonstid er to år.
  • Medlemmer skal ikke oppnevnes for mer enn tre perioder, det vil si seks år

 

HABILITET OG KONFIDENSIALITET

  • Medlemmer i brukerutvalget skal ikke samtidig være ansatt på sykehuset
  • Medlemmer i brukerutvalget skal ikke samtidig være involvert i virksomheter med forretningsmessige interesser i sykehuset
  • Medlemmer er selv ansvarlig for å fremlegge eventuell habilitetskonflikt for utvalget
  • Medlemmer eller andre som eventuelt deltar i utvalgets behandling har taushetsplikt om de forhold som etter forvaltningslovens bestemmelser er taushetsbelagte, jfr. forvaltningslovens § 13.
  • I saker der det kan være tvil om i hvilken utstrekning opplysninger og dokumenter kan diskuteres fritt, skal dette tas opp med oppdragsgiver

 

ARBEIDSFORM OG KOMPETANSE

  • Møtene ledes av brukerutvalgets leder, eller nestleder når leder har forfall
  • Revmatismesykehuset sørger for sekretærfunksjon (se oppgaver eget pkt)
  • Brukerutvalget bør innenfor budsjettrammen ha minst fem møter i året, herav minst ett med styret
  • Brukerutvalgets møter er åpne. Det kan besluttes at møtet skal lukkes der det foreligger et saklig behov for det
  • Sykehusets styre og administrasjon, utvalgets leder og øvrige medlemmer og andre kan foreslå saker til utvalget.
  • Revmatismesykehuset deltar i brukerutvalgsmøtene med administrerende direktør og/eller dennes representant fra ledelsen.
  • Brukerutvalget forelegges rullert oversikt over årsplaner for styret
  • Referat godkjennes av utvalgets leder før utsendelse og godkjennes endelig i brukerutvalget i påfølgende møte
  • Brukerutvalget gjennomfører årlig en konferanse for å sikre dialog med brukerorganisasjonene
  • Årsrapport fra Brukerutvalget skal innarbeides i årlig melding til Helse Sør-Øst RHF.
  • Brukerutvalget uttaler seg i media gjennom leder eller etter avtale med leder.
  • Alle brukerrepresentanter skal ha gjennomført eller gjennomføre kursopplegg utarbeidet for brukerrepresentanter. Revmatismesykehuset sørger for opplæring om virksomheten, dets organisering, oppdragsdokumenter og planprosesser oa. Opplæringsprogram utarbeides av brukerutvalget og sykehuset i fellesskap.

 

SEKRETÆRFUNKSJON

  • Sekretær lager utkast til møteinnkalling og sender leder BU for utfylling saksliste.
  • Reservere møterom
  • Møteinnkalling sendes medlemmer - vedlegg sendes som vedlegg i mail
  • Bestille frukt og drikke til kl. 11.00 v. kjøkken. Lunsj serveres i møterom.
  • Møte 12-14, skrive referat
  • Årsrapport utarbeides i fellesskap av utvalgets sekretariat og Brukerutvalgets leder.
  • Referat sendes leder i BU for godkjenning før det sendes til medlemmer
  • Timelister/kjøregodtgjørelse

 

ØKONOMI

Det settes av egne midler til brukerutvalgets virksomhet.

Godtgjørelse for medgått tid, tapt arbeidsfortjeneste og eventuelle kostutlegg dekkes i henhold til interne retningslinjer.

 

25.09.24

 

Telefon: 95789345
Leder FFO Innlandet 

Stine Wasenius Dahl (nestleder)
Telefon: 454 63 180
Norsk Revmatikerforbund

Rolf Harald Dahl
Telefon: 980 54 504
Norsk Revmatikerforbund

Anne Eliassen Stensberg
Telefon: 414 06 358
Hamar og omegn Bekhterevforening

Linda Iversen Framstad
Telefon: 922 87 698
NRF

 
Telefon:93821145
Ungdomsrepresentant, NRF Hedmark 
 
Telefon  40631177  
Hamar og Omegn Bekhterevforening 
 
Telefon  40854330  
Psoriasisi og eksemforbundet 
 
Andre representanter: 
Telefon: 91822307
Representant fra HSØ-RHF
 
Telefon:  95193143
Representant fra brukerutvalget i HSØ






    24.2.2025

    23.4.2025 med styret

    16.6.2025

    22.9.2025

    15.12.2025

    Linker til brukeropplæring og veiledere: 

    En veileder / likeperson gir informasjon, råd og hjelp. Hvem kan vel det bedre enn en person som selv har revmatisk sykdom, eller en forelder med et barn med en revmatisk diagnose?

     

    Hvordan komme i kontakt med en likeperson?

    Ta kontakt med fylkessekretær i ditt område 

    Diagnosegruppene i NRF 

    BURG ( Barn og ungdom) 

     

     

     

      Sist oppdatert 19.12.2024